tirsdag 26. oktober 2010

I regnskogen!

Nå er vi virkelig dypt inne i regnskogen!  En times flytur fra Quito, deretter tre timer i pickup og nye tre timer i motorkano. Rio Cuyabeno strekker seg gjennom den store regnskogen i Nordøst Ecuador og er en begynnende del av Amazonas.  Rio Cuyabeno er hjemmet til tusenvis av plante- og dyrearter, samt de tradisjonelle indianerstammene Siona, Secoya og Coftan.





For å kunne overnatte i regnskogen, padle rundt i en tømmerstokk-kano og sove under et myggnett i flere dager behøves så klart en guide.  Det vanligste er å booke oppholdet gjennom et reisebyrå i Quito. Så havner man hos en guide og er del av en gruppe som holder sammen i de 4 -5 dagene ekskursjonen varer.

Allerede på lasteplanet i pickup’en som tok oss fra flyplassen til kanostasjonen i Rio Cuyabeno, begynte de hippe unge reisende å gruppere seg innen sine respektive lag og i løpet av svært kort tid var de blitt særdeles gode venner.  Ingen av disse hadde turkode som matchet min, så ettersom vegen ble smalere og regnskogen tettere ble jeg mer og mer ensom.

Vel framme ble lagene med de glade ny-vennene ropt opp og fordelt i tre motoriserte kanoer og vips av de av sted. Heller ikke ved elevleiet dukket det opp turister som så ut til å skulle være i gruppe med meg.  Så da satt jeg der alene, det begynte å regne og ingen kano og ingen pickup og ingen mennesker, bare meg og mitt reisebevis fra ”Safari tours” i Quito.

Etter gangske lang tid kom riktignok en kano og en guide for å hente meg.  Jeg var svært skeptisk.  Helt alene i jungelen sammen med en mann jeg ikke kjente?





Jeg var veldig heldig fordi Pablo ble min guide.   Jeg tror han må ha vært den mest profesjonelle, flinkeste og kunnskapsrike i hele Cuyabeno.  I tillegg var han genuint opptatt av regnskogen, det å bevare den, formidle kunnskap om den og det å trives i den.



Han sa: ”Do you know how much some people pay for this?”
Jeg sa ”For what?”
Han sa ”For to be alone with a guide – not to share with a group – for several days”  
Det var da jeg forsto hvor heldig jeg var. 


Ingen andre reisende hadde booket regnskogopphold gjennom Safaritours den uken jeg hadde reservert.  En stund hadde selskapet vurdert å avlyse min tur, men siden Pablo tok et ekstra skift, var de sikre på at jeg var i trygge hender og lot meg altså reise i en gruppe alene.



Les mer om Ecuador ved å velge "Etiketter" - Ecuador

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar